tisdag 23 oktober 2012

Twilight


Författare: Stephanie Mayer. (39 år gammal.)

Genre: Romantik och Thriller.

Förlag: I Sverige, B Wahlströms.

Tid och miljö: Nutid, i den regniga lilla orten Forks i nordvästra Washington. Böckerna utspelar sig även mycket i skogsområdena runtom Forks.

Serie: Twilight, ”Om jag kunde drömma”, ”När jag hör din röst”, ”Ljudet av ditt hjärta”, ”Så länge vi båda andas”, och ”Bree Tanners andra liv”. Man måste läsa böckerna i kronologisk ordning. (Ordningen ovan.)

Bella. Bella är en 18:årig tjej som precis har flyttat till den lilla regniga staden Forks i nordvästra Washington. Hon bor där med sin pappa Charlie. Hennes mamma bor kvar i Phoenix där hon bodde innan hon flyttade. Bella har bruna ögon, brunt hår och har väldigt lätt för att börja rodna.

Edward. Edward är en vampyr. Han bor med sin vampyrfamilj i staden när Bella kommer till den. Hans pappa heter Charlisle, hans mamma Esme, hans systrar Alice och Rosalie och sina bröder Emmet och Jasper. Edward har blek hy, gula eller svarta ögon (beroende om han är törstig eller inte) rödbrunt hår och som alla vampyrer, stenhård hud och omänsklig styrka.

När Bella kommer till Forks så möts hon genast av sin första förälskelse. Oturligt nog så är det inte någon vanlig pojke som hon blir förälskad i. Det är en vampyr. Bella inser detta, men hon låter inte det hindra henne. Edward blir också förälskad, fast i Bella och tillsammans så inleder de en komplicerad relation som i framtiden kommer att styra deras liv helt och hållet. Tillsammans så möter de olika faror, faror som andra vampyrer, gigantiska vargar och vampyrernas onda ”poliser”.

Jag tror inte att boken har något särskilt budskap, men jag gillar ändå böckerna och rekommenderar dem starkt till andra personer i min ålder.

Jag ger böckerna 10 av 10 möjliga stjärnor.

Av: Hugo
 

1 kommentar: