måndag 10 december 2012

Sista resan


Jag har läst boken Sista resan och den är skriven av Ewa Cristina Johansson.

Ewa kommer från Ålberga/Nyköping och växte upp i Västervik.

Hon skriver sina böcker i en liten stuga i skogen. Hon har jobbat som författare i några år och har skrivit över 25 böcker. Hon har tex skrivit Svag is också.

Boken handlar om en tjej som heter Siri som gillar flygplan och när hon är på en flygklubb och laddar ner filmer på natten ser hon sin kompis pappas bil komma och hämta en flicka som blir slagen och blir dragen in i bilen.
Jag tycker att bokens genre är deckare för att boken handlar om en tjej som försöker få reda på vem
som kidnappar tjejer från Ryssland och försöker rädda dem från att inte bli utnyttjade
för hemska saker.

Boken utspelar sig i nutid på vintern till våren den utspelar sig i en ort typ som Kungälv.

Bokens huvudperson är en tjej som heter Siri och hon gillar flygplan. Hon gillade en kille som heter Aron och det handlar mycket om dom två och om hans pappas bil som kom på natten. Boken gick att läsa fort för att det var inte så många svåra ord men det gick bara att läsa den.

Bokens budskap är att man inte ska utnyttja människor och inte mörda folk.

Jag tyckte boken var bra för att den var spännande och inte så tråkig men jag skulle ge den betyget 8/10 för att den kunde vara lite tråkig att läsa ibland. Hade den varit lite roligare hade jag givit den 10/10.

Av: Samuel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar