måndag 14 januari 2013

Fullmåne


Boken handlar om en familj som flyttar in i ett hus som dom hade bott i för 6 år sedan. Lukas vaknar ofta mitt i natten av något som är på vinden. När Lukas frågar om någon av hans vänner vill följa med hem så vågar ingen. Dom tror huset är hemsökt för att hans farbror Carl försvann en natt när det var fullmåne i skogen. En dag följer en av hans kompisar med till hans hus. Dom badade i sjön Lukas har vid sitt hus. När klockan blev mycket så var Lukas kompis tvungen att gå hem. Han gick in i skogen på väg hem och då var det något som bet honom i foten. Alla trodde att det var en varg men Lukas kompis hann aldrig se vad det var. När Lukas hade varit i huset ett tag så var det en varulv som kom fram och det var deras farbror Carl som hade försvunnit för länge sedan. När Lukas och hans familj fick reda på det så flyttade dom till en lägenhet i stan och Lukas vaknade aldrig på natten nått mer.

Författare Ewa Christina Johansson
Jag tycker att bokens genre är spänning. Miljön är i skogen, skolan och i stan på 2000-talet. Lukas är huvudpersonen i boken och han är rätt modig, snäll och hjälpsam.
Jag tycker att bokens språk är lättläst och den hade mest handling inte så mycket beskrivningar. Jag tycker att budskapet till boken är att bli inte för rädd det går säkert bra. Jag tycker att boken får en 4-10 för det hände inte så mycket i början.


FullmåneTobias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar